بسم الله الرحمن الرحیم

واژه ی حجاب

کلمه ی حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حجاب یا حاجب . بیشتر استعمال آن به معنی پرده است . ان کلمه از آن جهت به این مفهوم می باشد که پرده وسیله ی پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت ، هر پوششی حجاب نیست ، آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت می گیرد . استعمال کلمه ی حجاب در مورد پوشش زن یک  اصطلاح نسبتاً جدید است . در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها چه در کتاب الصلوه و چه در کتاب النکاح که معترض این مطلب شده اند ، کلمه " ستر " را به کار برده اند نه کلمه حجاب را .

وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند . پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد . آیاتی که در این باره هست ، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب ، حدود پوشش و تماس های زن و مرد را ذکر کرده است بدون آنکه کلمه حجاب را به کار برده باشد . تنها آیه ای که کلمه ی حجاب در آن به کار رفته مربوط به زنان پیغمبر اسلام (ص) است . می دانیم که در قرآن کریم درباره ی زنان پیغمبر (ص) دستورهایی وارد شده است . اسلام عنایتی داشته که زنان پیامبر (ص) چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان در خانه های خود بمانند . و دلیل آن بیشتر در جهت منظورهای اجتماعی و سیاسی بوده است .

اسلام می خواسته که " امهات المؤمنین" که خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند ، از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیاناً ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسایل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند .